Het effect van koffie op je cholesterol!

Koffie cholesterol

Je hoort er hier en daar wel eens wat over. Koffie zou effect hebben op je cholesterol... Maar hoe zit dit nu precies? Nederlanders drinken gemiddeld 4 kopjes koffie per dag, dit hoeft niet per se ongezond te zijn. In deze blog gaan we hier wat dieper op in.

Is koffie gezond?

Eerder schreef ik al eens een blog over 4 redenen waarom koffie gezond is, met bronnen! Daarna las ik nog een interessant resultaat van een grootschalig onderzoek van Annals of Internal Medicine onder 185.000 mensen dat het drinken van 2 tot 4 kopjes koffie per dag leidde tot een afname van 18% minder vroegtijdig overlijden. Dat klinkt als behoorlijk positief in mijn oren! 

Onder andere de kans op hartziektes neemt af na al 1 kopje koffie per dag, en dit heeft natuurlijk weer een relatie met cholesterol... Dus tijd om eens in de cijfers te duiken!

Gezondheidsraad

2 conclusies van de Gezondheidsraad in 2015:

  • 2-4 koppen per dag: 10% lager risico op coronaire hartziekten en beroerte.
  • 5 koppen per dag: 30% lager risico op diabetes type 2.

Minder moe

De effecten van cafeine zijn fijn! Het heeft een stimulerend effect en het gevoel van vermoeidheid neemt af. Wie kan dit nou niet gebruiken? Alleen worden deze effecten niet groter als je heel veel meer koffie drinkt. Dus in principe zou je voor dit stimulerende effect af kunnen met bijv. 2 kopjes koffie per dag. Als je veel meer drinkt kan dit leiden tot hoofdpijn, duizeligheid, prikkelbaarheid, etc. 

Cafestol

Cafestol is een onderdeel van gezette koffie, en met name dit cafestol verhoogt het slechte cholesterol in het bloed genaamd LDL. Wij zijn natuurlijk geen medische instantie, maar dit soort effecten zullen voornamelijk negatief zijn voor mensen die al een te hoog cholesterolgehalte hebben of mensen die hier gevoelig voor zijn. 

Hoeveel Cafestol er in een kopje koffie zit is afhankelijk van de zetmethode. Grofweg kan worden gesteld dat als de koffie met een papieren filter wordt gefilterd (snelfilter, Hario V60, Chemex, Aeropress, koffiepads) al het Cafestol in dit papieren filter achter blijft. Als je de koffie dus op een van bovenstaande manieren drinkt is er nauwelijks effect op het cholesterolgehalte en hoef je hier dus geen rekening mee te houden. Let bijvoorbeeld op dat Cafetiere/French Press ook een filtertechniek is maar dan zonder papieren filter. Hier krijg je wel weer Cafestol door naar binnen. 

Opvallend is ook dat koffiecapsules / Nespresso cups ook relatief veel Cafestol bevatten en je hier dus beter niet te veel van kan drinken. 

 

 

De consumentenbond heeft het een handig overzicht gemaakt met cijfers per zetmethode: 

Zetmethode
 
Gefilterd*
 

Cafestol 
(mg / kopje)

Maximaal aantal kopjes per dag**

Filterkoffie ja 0,1 ongelimiteerd
Koffiepads ja 0,1 ongelimiteerd
Automaat met vloeibaar koffieconcentraat ja 0,1 ongelimiteerd
Automaat met een papieren filter *** ja 0,1 ongelimiteerd
Oploskoffie ja 0,2 ongelimiteerd
Koffiecapsules   1 2-3
Italiaans espressopotje (Moka)   1 2-3
Automaat met een metalen of nylon filter ***   1 2-3
Espresso   1,5 2-3
Cafetière (French press)   3,5 1
Turkse/Griekse koffie   4 1

* Met een papieren filter.

** Aantal kopjes dat je kunt drinken voordat het een noemenswaardig effect heeft op het cholesterolgehalte.

*** Aan de buitenkant van een automaat is vaak niet te zien welk type filter er wordt gebruikt. De zetmethode is te achterhalen bij diegene die hem vult of bij de leverancier.

Bron: Consumentenbond


8 reacties


  • KxJMHZnwyp

    QqaunWbkilsctTS


  • qDGUpTdK

    ojUEiueXMtW


  • McEduibaZFQ

    pWrZovwOqT


  • HszDyetVAQiWY

    WnAChTDraoeVJt


  • IBkcLHxEpS

    qOCanhmZvLIlx


Geef een reactie