Log-in
Stel wachtwoord opnieuw in
We sturen je een e-mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen.
Een veel gestelde vraag... "Hoe kan ik het beste mijn Sage schoonmaken?" Gelukkig maar, want met goed onderhoud gaat je Sage machine een heel stuk langer mee! Koffie is vettig, en dat zet af aan de binnenkant van je koffiemachine.
Het scheelt een hoop als je vers en niet al te donker gebrande koffiebonen gebruikt!
Maar hoe vaak of juist weinig je ook koffie zet, het is van groot belang voor het behoud van je koffiemachine om deze regelmatig schoon te maken.
Daarom heb ik deze blog geschreven met daarin de basics voor het onderhoud van je Sage koffiemachine.
Wat moet je dagelijks schoonmaken? Hoe kun je het beste je Sage Barista Express ontkalken? Om de hoeveel tijd vervang je je Sage Waterfilter?
Op al deze vragen geef ik je hieronder een uitleg en vertel je hoe je deze schoonmaak routine eenvoudig uitvoert.
Los van een grote schoonmaakbeurt raad ik je allereerst aan om altijd de puk (gemalen koffie die al gebruikt is) uit je portafilter te slaan, meteen na het zetten van je koffie. De Sage Knock-Box is hier perfect voor.
Zo voorkom je dat je je prullenbak in tweeën slaat ;-). De Sage koffiemachine kan erg warm worden en dan heb je kans dat de gemalen koffie deeltjes in de gaatjes van je filterbakje indrogen.
Geen ramp als je het een keer vergeet, maar probeer er een routine van te maken om deze voor het terugzetten te legen.
Daarnaast raad ik ook aan, zeker op warme dagen, om elke dag even je lekbak te legen en om te spoelen.
Als het warm weer is, wil daar nog wel eens snel schimmel op groeien, een fijne warme en vochtige omgeving is aantrekkelijk waarschijnlijk :-)
Frequentie: Wanneer de machine dit aangeeft
Gelukkig, zeker voor mensen die nog weleens wat willen vergeten door de dagelijkse rompslomp, geeft je Sage koffiemachine aan wanneer deze graag schoongemaakt wilt worden.
Na elke 200 zettingen verschijnt er een 'clean me' bericht in je scherm.
Sage koffiemachines worden ook geleverd met twee reinigingstabletten en een cleaning kit. Dit is heel handig voor de grote schoonmaak een keer in de zoveel tijd.
De machine geeft zelf aan wanneer dit nodig is, maar als je twijfelt kan je natuurlijk altijd op eigen initiatief reinigen.
Gebruik hiervoor je portafilter met een enkelwandig enkel filterbakje erin, en plaats daar het zwarte rubberen 'blindfilter' in. Hier leg je in het midden een tabletje en dan zet je het portafilter vast in de machine.
Zorg dat er genoeg water in het waterreservoir zit.
Let op: voorheen had het blindfilter een gaatje erin waardoor het water heel langzaam eruit liep. Nu is het gewoon volledig dicht en komt het water terug via het lekbakje, niet zichtbaar dus.
Er zijn filmpjes waarin ze het oude model demonstreren en je er dus water uit ziet lopen. Wees niet verbaasd als je dit dus niet ziet gebeuren :-)
De vervolgstappen verschillen enigszins per model. Bij de Sage Barista Express gaat het lichtje 'clean me' branden en weet je dat het tijd is om je sage schoon te maken.
Bij de Sage The Barista Pro en The Oracle komt er 'flush' in beeld te staan. En bij de Sage The Barista Touch en The Oracle Touch kun je via het menu helemaal door de reinigingscyclus heen geloodst worden.
Hieronder leg ik per model uit hoe je dit reinigingsprogramma uitvoert.
Lees hieronder snel verder hoe je een Sage Barista Express reinigt.
Wanneer de machine gereinigd moet worden brandt het lampje van Clean Me.
Het reinigen van een Sage Barista Pro en een Oracle gaat net even anders. Wanneer de machine gereinigd moet worden komt er FLUSH in beeld te staan, ipv het clean me lampje dat bij andere Sage koffiemachines gaat branden.
Sage The Oracle: dit proces lijkt heel erg op die van de Barista Pro. Ga naar het menu en selecteer 'Clean Cycle'.
De Sage Touch modellen (Sage Barista Touch en de Sage Oracle Touch) leiden je via het touchscreen helemaal stap voor stap door de schoonmaak sessie heen. Appeltje eitje!
Frequentie: Iedere 2 tot 3 maanden, of wanneer machine dit aangeeft
Elke Sage koffiemachine komt met een waterfilter. Het waterfilter filtert het meeste kalk uit het water, zodat het niet in je apparaat terecht komt.
Samen met de bijgeleverde strip kan je bepalen hoe hard het water is wat uit je kraan komt. Hierop stel je vervolgens je machine bij het eerste gebruik af. Sage raad aan om minimaal elke 2 maanden het waterfilter van je Sage espressomachine te vervangen, bij intensief gebruik vaker. Dit is geen verplichting, maar het is wel raadzaam om je hier aan te houden. Je hebt een mooie, kostbare koffiemachine aangeschaft, waar je nog jarenlang van wilt kunnen genieten. Wat tijd investeren in het onderhoud is daarom in mijn ogen een no-brainer.
Het plaatsen van de Sage waterfilter is erg simpel. Verwijder het gebruikte waterfilter en vervang deze voor de nieuwe.
Zorg ervoor dat je het nieuwe waterfilter 5 minuten laat weken en plaats deze goed vast in de houder.
Frequentie: Iedere 2 tot 3 maanden
Zelfs als je altijd een waterfilter gebruikt is het aan te raden om ook je Sage espressomachine een keer in de zoveel tijd met de Sage The Descaler te ontkalken.
Dit is voor het verlengen van de levensduur van je Sage koffiemachine. Er komt namelijk altijd wat kalk in de machine terecht. Een goede graadmeter is als je wat kalkrestjes in je waterreservoir ziet.
Wij raden aan om niet met azijn te ontkalken, dit kan te agressief zijn voor sommige onderdelen.
Bekijk hier alle sage onderhoudsproducten
Wanneer het lampje "clean me" op de Sage the Barista Express brandt, moet je de machine reinigen. Dit doe je door de reinigingscyclus te starten en het reinigingstablet in de filterhouder te plaatsen. Vervolgens voer je de reinigingscyclus uit volgens de instructies in de handleiding van de machine. Zorg ervoor dat je de machine regelmatig reinigt om een goede werking en smaak van de koffie te behouden.
Maak je machine heel goed schoon, voer een ontkalkingscyclus uit en vervang het waterfilter. Zo verwijder je alle blokkades door kalk die dergelijke lekkages kunnen veroorzaken.
Ai, dat is natuurlijk hartstikke vervelend. De kans is groot dat het rubbertje, dat in je zetgroep zit, is versleten of uitgedroogd. Deze kun je eenvoudig vervangen om dit probleem te verhelpen. Ik raad je aan om contact op te nemen met Sage Support via 0800 0201741. Zij kunnen vrij snel concluderen waar het probleem ligt en je uitleggen hoe je een nieuwe rubberen ring kan plaatsen.